Utolsó frissítés: 2024-04-15

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?

Tervezés
Kivitelezés
Gyártás - képviselet
Kereskedelem
Építkezem, építkezni fogok
Lakást, munkahelyet rendezek be
Egyéb

Könyv

Kőmunkák a kertben és a ház körül

Épinfó - Aktuális

< >

A londoni megaberuházás környezetkímélő aspektusai és látványos megoldásai

Gyártói hírek, cikkek 2009. 09. 14.

Heathrow 5. terminál

A 2008-ban átadott londoni Heathrow repülőtér 4,3 milliárd fontos beruházási költségű, 5-ös termináljának acélszerkezete egyetlen éjszaka alatt megépült úgy, hogy az az utasforgalmat nem zavarta. Nagy-Britannia legnagyobb, mégis környezetkímélő építészeti projektjét Richard Rogers tervezte.

Az 5-ös terminál megépítése azért vált szükségessé, mert az eddig használt négy terminál már kicsinek bizonyult az évi 67 millió utas kiszolgálására, a terek szűkek és kényelmetlenek voltak, illetve az épületek, a forgalom akadozásának elkerülése érdekében folyamatos korszerűsítésre szorultak. Az Egyesült Királyság elsődleges és legfontosabb repülőterének új épülete, amelyet a British Airwaiys gépei használnak, évi 30 millió utas befogadására képes. 

Az 50 futballpálya nagyságú komplexumot, amelynek építésén 60 000 szakember dolgozott - köztük a Ruukki munkatársai is - II. Erzsébet királynő adta át.

De nem ez az egyetlen repülőtér Nagy-Britanniában, amely a Ruukki anyagainak felhasználásával épült: Londonban a Gatwick, a Stansted és a Luton, valamint a doncaster-i és a newcastle-i. Sőt számos további, nagy forgalmat lebonyolító nemzetközi repülőtéren találkozhatunk a cég modern acélszerkezeteivel pl. Svédországban, Norvégiában, Oroszországban, Lettországban, Litvániában, Finnországban.

Tervezői kihívások: látvány és funkcionalitás

A Stirling-díjas Sir Richard Rogers által tervezett, harmonikus, ugyanakkor modern vizualitást tükröző épületről, amely minden részletében megfelel a XXI. századi építészeti kihívásoknak, a Guardian brit újság építészeti rovatának riportere így nyilatkozott: „a leglélegzetelállítóbb emberalkotta terek egyike a modern Nagy-Britanniában”.

A mintegy 40 méter belmagasságú, 30.000 m² üvegfelülettel körbevett terminál két melléképületével (5B, 5C) Anglia legnagyobb szabadonálló épülete. A tervezői koncepció legfontosabb eleme az átláthatóság volt, ami legfőképpen nem az egyébként lélegzetelállító kilátására, de az épületen belüli mozgásra is érvényes. Az óriási üvegfelületek nem csak a kifutókra és a repülőkre nyújtanak kiváló panorámát, de a Windsor kastélyra és az új Wembley stadionra is, ugyanakkor a hatalmas belső légtér lehetővé teszi, hogy az utasok könnyedén eljussanak a becheckolástól a repülőig. A terminál zökkenőmentes működéséért és az utasok kényelméért az építkezés folyamán speciális szerkezeti- és borítóelemeket alkalmaztak. Az épületszerkezetnek nem csupán tökéletes szélellenállást és hangszigetelést kellett produkálnia, de a nagy üvegfelületek miatt a hőszigetelés megoldása is feladat volt.

Szerkezetépítés a Ruukkival

A 396 m hosszú, 176 m széles és 40 m magas épülethez alkalmazott teherhordó szerkezeti elemek lehetővé tették, hogy az utasforgalom megzavarása nélkül, egy éjszaka alatt az épület teljes váza felépülhessen. Az előgyártott szerkezetek, a rácsos tartószerkezet és a hegesztett szelemenek helyszíni felállítása nagyban hozzájárult a terminál gyors felépítéséhez. A Ruukki által szállított acélvázak további előnye volt, hogy a minőségi megmunkálásnak köszönhetően nem kellett a szerkezetet elfedni, azaz az épület váza egy az egyben látható maradhatott. A Ruukki az elmúlt évek legsikeresebb brit tetőszerkezet- és burkolat kivitelezőjével, a Prater Ltd.-vel dolgozott együtt, így a design- és a szerkezeti munkálatok is csapatmunkában folytak. Az összesen 20 projekten együtt dolgozó szakemberek, tanácsadók és építészek, az 5-ös terminál munkálatai mellett a Ruukki ProRoof előregyártott tetőpaneleinek felhasználásával felújították a 3-as terminál 6-os számú hangárját is.

Környezetbarát repülőtér

A tervezés során azonban az építészek nemcsak a vizuális megjelenést, de az ökológiai terhelést is figyelembe vették. Az új terminál fűtési energiájának 85 százalékát a régi terminálok fűtőműveinek, valamint a repülőtér erőművének hő-melléktermékéből fedezik.

A vízfelhasználás területén a tervezők még ennél is környezettudatosabb megoldást választottak. Az 5-ös terminál mintegy 70%-kal kevesebb vizet használ fel a hagyományos vízellátó rendszert kiegészítő, a terminálépület 10 focipálya nagyságú tetejére hulló esővíz több mint 80%-át hasznosító esővízkezelő rendszernek köszönhetően. 

A londoni Heathrow 5-ös termináljának felépítése a kivitelezés során Nagy-Britannia legnagyobb építészeti projektjévé vált. A British Airport Authority szerint a T5 tervezésekor a fő cél az utazási élmény újradefiniálása volt. Az új terminál nem csak az utasforgalom könnyebb kezelését teszi lehetővé, de olyan építészeti látványosságot is nyújt, amely kevés van a világon.

Az 5-ös terminál számokban

  • 396 m hosszú, 176 m széles, 40 m magas
  • 30.000 m² üvegfelület, ebből 5.500 m² üvegpanel
  • 20.000 m²-nyi bolti terület, 112 üzlet és étterem
  • 6 kötöttpályás vonat és metro állomás
  • 140 check-in pont, 96 csomagleadó pont
  • 20 biztonsági pont
  • 2 poggyászkezelő rendszer – 12.000 poggyász/óra kapacitással
  • 18 km szállítószalag
  • 2,3 millió m IT kábel

Ruukki Hungary Kft. - www.ruukki.com/hu

Forrás: Build Communication Kft.

< >

Aktuális - Hír, cikk, ajánló

Áttevődik a hangsúly: erőteljesebben jelentek meg az elmúlt évek termékei a Contrumán

Gyártói hírek, cikkek 2024. 04. 15.

A Hörmann immáron kilépett a garázskapu gyártó egyszerű szerepéből

A Hörmann Hungária Kft. 2024-ben ismét részt vett a Contruma építőipari kiállítás- és vásáron, amelyen most először volt érezhető az a hangsúlyeltolódás, mely a cég portfólióját az elmúlt pár évben jellemezte: a garázskapuk és meghajtások mellett, már szinte nagyobb szerepet kaptak a beltéri- és bejárati ajtók.

Szakkönyv

Hefter László

Iparművészet 2023. 11. 27.

Hefter László Ferenczy Noémi-díjas üvegművész a magyarországi síküvegművészet megújítója és az üvegrestaurálás tradíciójának elkötelezett folytatója. Építészeti üvegmunkáival az alkalmazott iparművészethez, kabinet üvegfestményeivel a képzőművészethez, restaurátori munkáival a művészettörténethez járult hozzá kiemelkedően

Szakcikk

Mikor válasszunk tolóajtót, rejtett ajtót, technikai ajtót?

Nyílászárók 2023. 05. 03.
Egy lakás berendezése során rendkívül fontos, hogy a megfelelő belső nyílászárókat válasszuk ki. Lényeges szempont a praktikusság, a gazdaságosság és nem utolsósorban az esztétikum. Nézzük meg, hogy mikor milyen belső ajtókat érdemes választanunk

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?