Utolsó frissítés: 2020-07-29

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?

Tervezés
Kivitelezés
Gyártás - képviselet
Kereskedelem
Építkezem, építkezni fogok
Lakást, munkahelyet rendezek be
Egyéb

Könyv

SZÍNES OTTHON

Épinfó - Aktuális

< >

Az áprilisi lakáspiac

Ingatlan 2015. 05. 15.

Áprilisban is 12 ezer darab fölött keltek el országos szinten az ingatlanok. Bár az előző hónaphoz képest volt egy – szezonalitással magyarázható - apró csökkenés, mégis magas számról beszélhetünk. A Duna House becslése alapján idén eddig összesen több mint 44 ezer ingatlan cserélt gazdát, ami az előző években, ebben az időszakban csupán 27-28 ezret tett ki. A Kereslet Index 96 pontra esett vissza áprilisban, és bár ez továbbra is magasabb, mint az elmúlt évek átlaga, idén a legalacsonyabb mért érték. Szezonálisan ez normálisnak mondható, illetve a húsvéti ünnepek környéki szünet is visszafogta kissé az érdeklődést.

A panellakásokat vidéken hasonló négyzetméteráron vásárolták, mégpedig 145 ezer forint körül. Pesten ezt a típust 228, Budán 296 ezerért vették. A téglalakásoknál már nagyobb a szórás, Kelet-Magyarországon 158, nyugaton már 181 ezer Ft-ot adtak négyzetméteréért a lakásoknak, Pesten pedig 260-at. Jóval többet fizettek ennél Budán, ahol 357 ezer volt az átlag és a Belvárosban, ahol kereken 400 ezer.

Hónapok óta töretlen a XIII. kerület népszerűsége a vásárolni szándékozók között. Minden ötödik potenciális vevő megjelöli többek közt ezt a lokációt, mint lehetséges vásárlási helyszínt. A VI., VII., XI. és XIV. kerületek sem sokkal maradnak el, hiszen a leendő vevők legalább 18%-a ezeket is előszeretettel választja. A sereghajtók a három déli kerület, úgymint a XXI., XXII. és XXIII., melyeket a potenciális vásárlók legfeljebb 4%-a választ.

Áprilisban a vevők a vidéki családi házakra tudtak a legjobban alkudni, átlagban 10%-ot. Ugyanerre a típusra Pest megyében már csak 7-et, a fővárosban pedig 6%-ot. A tégla- és a panellakások esetében vidéken egységesen 5% vevői alkura volt lehetőség. Budapesten a téglalakásokra 4%-os átlagos alku jutott, a panelekre mindössze 2%. Ez utóbbinál az alkut megelőző árcsökkentés is rendkívül csekély mértékű volt, mindössze 1%, vagyis ezek árát már elsőre sikerült megfelelően eltalálni.

A budapesti vásárlók között továbbra is nagy a befektetői szándékkal vevők aránya. A Duna House elemzése szerint a teljes piac harmadát teszik ki, áprilisban közel 20,5 milliós vásárlói átlaggal. Nem sokkal volt kisebb, 29% az elsőlakás vásárlók aránya, akik 13 millió forint körül kerestek ingatlant. Vidéken három nagyobb vevői kört lehet elkülöníteni, egyenként kb. 23%-os piaci aránnyal, a nagyobba költözők, a befektetők és az elsőlakás vásárlók. Közülük természetesen a nagyobbra váltók költöttek átlagban a legtöbbet, hiszen itt az igény a közel 100 négyzetméteres lakás volt, így 14,7 millió körül költöttek lakásonként. A befektetők vevői átlaga 9,4 millió, az első lakásukat vásárlóké 8,7 millió volt.

Budapesten tízből négyen azért adták el ingatlanjukat, mert nagyobba költöznének. Átlagban 53 négyzetméteres lakásaiktól váltak meg 16 millió Ft fölött. Nagyjából minden ötödik eladó örökölt ingatlant adott el, vagy szeretne kisebbe menni. Bár a „forintosítás” megkezdődött a bankoknál, áprilisban mégsem volt nagy a végtörlesztés miatt eladók aránya, mindössze 2%. Vidéken ugyancsak 2% volt ez az arány. Itt a legtöbben, a teljes vidéki piac 38%-ában a nagyobba költözés motiválta az eladókat. Örökölt ingatlanokat a piac 29%-ában adtak el, átlagban 7,7 millió Ft fölött. Kisebb lakásba az eladók 18%-a szándékozik költözni, ők 105 négyzetméteres lakásaikra találtak vevőt, átlag 16,4 millió körül.

Vidéken áprilisban a vevők 46%-a vásárolt 40-60 négyzetméter közötti lakást, és kb. minden ötödik választott 60-80 m² között. Az itt zajló tranzakciók több mint fele esett 5-10 millió Ft közé, ötöde pedig 10-15 között bonyolódott. Pest megyében 5-10 között csak az adás-vételek 38%-a zajlott, többnyire ennél drágábban vásároltak inkább. Legkedveltebb méret itt is a 40-60 m² közötti volt, de a vételek negyede itt már a 100 m² fölöttiekben zajlott. Budán minden harmadik eladott lakás volt 40-60 négyzetméter közötti, és nem sokkal kevesebb, 28% esett a 60-80 m²-es lakások méretsávjába. Beszédes adat, hogy míg 2014. áprilisában a legnagyobb forgalom (20%) a 150-200 ezer Ft/m² közé eső ingatlanoknál volt, addig idén áprilisban már a tranzakciók 27%-a a 400 ezer Ft fölöttiekre esett. Pesten is hasonló jelenség figyelhető meg, de homogénebb a drágák eloszlása. Ezzel együtt itt is 3-ról 11%-ra nőtt a 400 ezer Ft/m² árú lakások piaca. – áll a Duna House legfrissebb Barométerében.

Forrás: Duna House Holding Kft.

< >
Kapcsolódó katalógus oldal(ak):
Ingatlan

Aktuális - Hír, cikk, ajánló

Lakásépítés: a csökkenés járvány nélkül is várható volt

Hírek 2020. 07. 15.

Megjelent az Építési Piaci Prognózis 2023 frissítése

Az évente épített új lakások számának csökkenése a lakáspiaci élénkítési kísérlet kifulladása miatt a veszélyhelyzet nélkül is várható volt, vélik a független Építési Piaci Prognózis készítői. A 2019-re meglehetősen pontos előrejelzést adó anyag vezető elemzője, Varga Dénes ma is reálisnak tartja 2020-ra, a tavalyinál 25 százalékkal kisebb lakásszámot: a 2019-re jelzett 21 500 darabhoz képest a valóságban 21 127 lakás épült meg, az idei várakozás pedig 16 650 lakóegység. A szakember évek óta hangsúlyozza: lakáspiaci stabilitást nem lehet pusztán befektetői célú vásárlókra alapozni. Ehelyett a nem megfelelő lakásban élő, vagy lakással nem rendelkező családok fizetőképességét kell erősíteni


Szakkönyv

Marosi Miklós építészete

Építészet 2020. 08. 06.
Marosi Miklós a józanság építésze, ahogy monográfusa, Götz Eszter fogalmaz. Divatoktól függetlenül, mindig a praktikumot szem előtt tartva gazdagodott és mélyült alkotói pályája

Szakcikk

Szilárd alapra lehet nagy dolgokat építeni

Építőanyagok 2020. 07. 29.
30 évvel ezelőtt alapították a Lasselsberger Kft-t, amely egy gyors névmódosítást követően Lasselsberger-Knauf néven hamar a hazai építőanyaggyártás egyik meghatározó szereplője lett. Az elmúlt három évtizedben termékei és innovációi révén a cég nem csak Magyarországon vált ismertté és jó pár termékkategória tekintetében piacvezetővé, de a régióban is komoly hídfőállásokat épített ki. Egy országokon túlívelő sikertörténet, ami Veszprémből indult

Szavazás

Segítse munkánkat! Ön mivel foglalkozik?